Årsmøte i Rogaland Arbeiderparti 2024

Behandling av Time AP sine forslag

Time Arbeiderparti sendte inn fem forslag til årsmøtet i Rogaland Arbeiderparti. Fire av forslaga vart tekne med i årsmøte utsegnene og eitt forslag vart sendt vidare til behandling i styret i Rogaland Ap.

Forslaga som vart innarbeidde var

• Auka fribeløpet til uføretrygda
  • Symjing og symjeopplæring
  • Kollektivtransport i heila regionen
  • Jærbanen er viktig for innbyggjarane på Jæren

Forslaget om gamle driftsbyggingar blir sendt vidare til behandling i styret.

Bilde av representanter fra Time på Rogaland Arbeiderparti sitt årsmøte i 2024

John Brigt Hope (Time Ap),Eva Tone Fosse (Time Ap), Torje Skjevrak (Jæren AUF), Hannah Owe Hope (Time Ap), Magne Viggo Høyland (Time Ap) og Bernhard Brunes (Rogaland Ap) deltok på årsmøtet.

Auka fribeløpet til uføretrygda finn du under kapittel 1. Arbeid og sosial likhet og avsnittet Pensjon og trygd:

Symjing og symjeopplæring finn du under kapittel 4. Oppvekst og helse og avsnittet Skole og barnehager:

"Få skolefag kam kalles livreddende, men svømmeundervisningen er nettopp det. Tallet på nordmenn som drukner er økende, samtidig som svømmeferdighetene faller. Det er derfor både viktig at staten pålegger kommunene å ha en svømmeopplæring i tråd med opplæringsloven, og sørger for kompensasjonsordninger som bidrar til bygging av flere svømmehaller."

Kollektivtransport i heila regionen finn du under kapittel 6.Samferdsel og avsnittet Et godt kollektivtilbud i hele fylket:

"Kollektivtilbudet i Rogaland må styrkes, det må i større grad legges til rette for at kollektiv kan bli det foretrukne alternativet. Tilbudet må rasjonaliseres og i større grad samsvare med lokale behov. Det bør være systematisk og jevnlig dialog mellom Kolumbus og de ulike kommuner/regioner. Rogaland Arbeiderparti har en klar forventning om at Kolumbus skal ha god dialog med berørte kommuner, og skjerme distriktene som ikke har annet kollektivtilbud.Arbeiderpartiet mener at folk skal kunne bo i egen bolig utenom tettbygde strøk, og da må det legges til rette for at en enkelt kan reise kollektivt både fra og til sin egen bolig. Dette for å unngå at det går hele dagen når en skal til lege eller tannlege i kommunesenteret sitt, eller skal til knutepunkt ved tog eller buss. Det samme gjelder når en skal gjøre innkjøp eller delta i aktiviteter. Det er og urimelig at NAV forlanger at en skal reise kollektivt når en ikke har samme tilbud i grisgrendte strøk som i de større tettstedene.I distriktene må folk kunne reise kollektivt for eksempel ved å bestille taxi eller minibuss e.l. til en rimelig kostnad, jfr. Hent meg ordningen. For kommunene som har signert avtalen som demensvennlig samfunn, vil et tilbud som Hent meg være et viktig element som kan bidra til at  demente kan bo lenger hjemme."

Jærbanen er viktig for innbyggjarane på Jæren finn du under kapittel 6.Samferdsel og avsnittet Jernbane:

"For å øke kapasiteten må videre fremdrift for dobbeltsporet til Egersund sikres i ny NTP.  Jærbanen er viktig for innbyggerne på Jæren. Punktligheten har vært dalende på Jærbanen, og det har skapt stor uforutsigbarhet for de som daglig pendler til og fra jobb og skole. Økt trafikk med gods og persontrafikk samtidig som det har vært og er behov for tekniske oppgraderinger på blant annet signalanlegg har skapt store utfordringer. 69,8 prosent av forsinkelsene skyldes trafikkavviklingen, dvs. at andre tog var forsinket og skapte køkjøring eller venting med krysningsspor. Togsettene på Jærbanen skal oppgraderes ved starten av 2026, noe som betyr at det i 2 år til vil være for få togsett, da det ikke er planlagt for erstatningsvogner.Bane Nor vurderte å fjerne regionstopp på Bryne for 2024, Go-Ahead klarte å få til fortsatt stopp på Bryne, men av- og påstigningen på Bryne måtte da ofres for regiontogene mellom Bryne og Stavanger. Bryne er regionsenteret på Jæren. I kommunene på Jæren (Hå, Time og Klepp) er det ca. 60.400 innbyggere, og det er naturlig at regiontoget stopper på Bryne. "

"Rogaland Arbeiderparti vil:

•At Kolumbus prioriterer og optimaliserer kollektivtilbudet i hele fylket

• At Sørlandsbanen generelt - og Drangsdalen spesielt - prioriteres i neste NTP.

• At i NTP må investeringer i infrastruktur på jernbane, både signalsystem og dobbeltspor fra Sandnes til Nærbø framskyndes.

• Det må skaffes erstatningstog for tog som er til vedlikehold. 1035

• At Regiontog må stoppe på Bryne også i neste ruteplan, R25, og av- og påstigning på regiontog på Bryne fra/mot Stavanger må gjeninnføres. "

Du kan lesa alle utsegnene med å henta dokumentet frå Rogaland Ap.